حمایت از تولید ملی

میهن پرستی اقتصادی و حمایت از تولید ملی در ایران از منظر علم مدیریت بازاریابی

حمایت از تولید ملی

میهن پرستی اقتصادی و حمایت از تولید ملی در ایران از منظر علم مدیریت بازاریابی

راهکارهای علم مدیریت بازاریابی برای تقویت ملی گرایی مصرف کننده، تحریک تقاضا برای کالاهای تولید داخلی، افزایش میهن پرستی اقتصادی و حمایت از تولید ملی در ایران

بایگانی
آخرین نظرات

۲۰ مطلب در دی ۱۳۹۵ ثبت شده است

در مورد کیفیت خودروهای ساخت ایران صحبت های زیادی مطرح میشه. علی رغم همه ی این صحبت ها، امیدوارم تلاش کنیم باور و حسمون نسبت به محصولات ایرانی محکم و مثبت بمونه. این باور و حس یه سرمایه است برای تولید ملی.

ما داریم مسیری رو طی می کنیم. مقصدمون یه ایران بهتره. همه چیز رو بلد نیستیم و تجربه نکردیم. ممکنه قسمت هایی از مسیر روی اشتباه بریم. ولی اطمینان دارم اگه جایی رو هم اشتباه بریم، می تونیم دوباره مسیر درست رو پیدا کنیم و به سمت موفقیت پیش بریم.

مواظب باور و حسمون نسبت به محصولات ایرانی باشیم. تمام تولید ملی ما خودرو نیست و نخواهد بود. باور و حس مثبت ما نسبت به تولید داخلی برای بخش های دیگه ی تولید ایران نقش حیاتی داره.


بازاریابی ، تولید داخلی ، حمایت از تولید داخلی ، تولید ملی ، حمایت از تولید ملی ، کالای ایرانی ، محصولات ایرانی ، برند ایرانی ، ملی گرایی مصرف کننده


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ دی ۹۵ ، ۲۰:۱۲
نیما نوری نژاد

تمایل مردم به حمایت از اقتصاد کشور به هنگام بحران های اقتصادی افزایش پیدا می کنه که می تونه بستر مناسبی رو برای ترغیب مردم به حمایت از تولید داخلی فراهم بکنه. در شرایطی که کشور با رکود دست و پنجه نرم می کنه، میشه از این وضعیت برای تحریک حمایت مردم از اقتصاد کشور و جهت دادن اون به سمت حمایت از تولید داخلی استفاده کرد.


منبع


بازاریابی ، تولید داخلی ، حمایت از تولید داخلی ، تولید ملی ، حمایت از تولید ملی ، کالای ایرانی ، محصولات ایرانی ، برند ایرانی ، ملی گرایی مصرف کننده


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ دی ۹۵ ، ۱۷:۴۱
نیما نوری نژاد

ملی گرایی دولت به عنوان یک مصرف کننده باعث افزایش ملی گرایی مردم میشه. بنابراین در صورتی که دولت، سیاست استفاده از خدمات و کالاهای تولید داخلی رو اتخاذ کنه می تونه ملی گرایی مصرف کننده رو در جامعه افزایش بده.  منظقی است اتخاذ چنین سیاستی بدون آگاهی مردم از این موضوع اثربخشی اون رو در جهت افزایش ملی گرایی در جامعه از بین می بره. در این خصوص جلب توجه مردم و انتقال موثر اطلاعات لازم و ضروری است.


منبع


بازاریابی ، تولید داخلی ، حمایت از تولید داخلی ، تولید ملی ، حمایت از تولید ملی ، کالای ایرانی ، محصولات ایرانی ، برند ایرانی ، ملی گرایی مصرف کننده


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ دی ۹۵ ، ۱۶:۴۶
نیما نوری نژاد

ملی گرایی مصرف کننده در خانم ها، افراد مسن تر، افرادی که سطح تحصیلات پایین تر و افرادی که سطح درامد پایین تری دارند قوی تر می باشد. از این رو به هنگام هدف گذاری و طراحی کمپین های تبلیغاتی که در راستای حمایت از تولید داخلی و با محوریت ملی گرایی هستند، بخش هایی از بازار که شامل این افراد می باشند باید در اولویت قرار گیرند.


منبع



بازاریابی ، تولید داخلی ، حمایت از تولید داخلی ، تولید ملی ، حمایت از تولید ملی ، کالای ایرانی ، محصولات ایرانی ، برند ایرانی ، ملی گرایی مصرف کننده


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ دی ۹۵ ، ۱۵:۲۳
نیما نوری نژاد

از منظر ملی گرایی مصرف کننده، محیط های اقتصادی به دو گروه تقسیم می شوند. گروه اول شامل کشورهای توسعه یافته است و گروه دوم شامل کشورهای در حال توسعه.

در گروه دوم که شامل کشوری مثل ایران هم میشه ملی گرایی مصرف کننده بیشتره.

در کشورهای توسعه یافته مردم با تکیه بر اقتصاد قوی کشورهاشون از واردات کالاهای خارجی، افزایش رقابت برای کالای تولید داخلی و افزایش کیفیت کالای تولید داخلی در نتیجه ی این رقابت حمایت می کنند.

در کشورهای در حال توسعه دغدغه های اقتصادی باعث میشه مردم از خرید کالای تولید داخلی حمایت بیشتری کنن. البته گاهی در کشورهای در حال توسعه، این باور که کالای تولید داخلی کیفیت پایینی داره باعث میشه مردم فعالیت های تولیدی کشور خودشون رو ناچیز بشمارن و ملی گرایی مصرف کننده ها پایین بیاد.

با این توضیحات به نظر می رسه دو المان مهم برای تحکیم ملی گرایی مصرف کننده های ایرانی و در نهایت حمایت از تولید ملی مورد نیاز می باشد. المان اول، آگاهی از نقش خرید کالاهای خارجی در تشدید دغدغه های اقتصادی و المان دوم، باور مثبت نسبت به محصولات ایرانی است.


منبع


بازاریابی ، تولید داخلی ، حمایت از تولید داخلی ، تولید ملی ، حمایت از تولید ملی ، کالای ایرانی ، محصولات ایرانی ، برند ایرانی ، ملی گرایی مصرف کننده


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ دی ۹۵ ، ۱۳:۳۸
نیما نوری نژاد

Economic Patriotism یا "میهن پرستی اقتصادی" به مجموعه اقداماتی اطلاق میشه که هدفشون طرفداری از کالا یا خدمات تولید داخلی است. میهن پرستی اقتصادی به دو قسمت Protectionism و Demand Stimulation تقسیم میشه. Protectionism یا "حمایت از تولید داخلی" (حمایت گرایی) به اقدامات کنترلی مثل اعمال تعرفه گمرکی و سهمیه بندی اطلاق میشه که در راستای حمایت از تولیدکننده های داخلی در مقابل رقبای خارجی هستند. Demand Stimulation یا "تحریک تقاضا" به اقداماتی اشاره داره که مصرف کننده ها رو به خرید کالای تولید داخلی تشویق می کنه.


منبع


بازاریابی ، تولید داخلی ، حمایت از تولید داخلی ، تولید ملی ، حمایت از تولید ملی ، کالای ایرانی ، محصولات ایرانی ، برند ایرانی ، ملی گرایی مصرف کننده


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۶ دی ۹۵ ، ۲۳:۲۷
نیما نوری نژاد

برای تبلیغ و ترویج این ایده که، خرید محصولات ایرانی اولویت داره، تکنیک های متفاوتی وجود داره. یکی از این تکنیک ها کمک گرفتن از افراد مشهور (Celebrity) است. افراد مشهور بابت جذابیتشون یا اعتباری که بین مردم دارن یا هر دو، می تونن کمک بزرگی به جا انداختن فرهنگ خرید کالای ایرانی بکنن. اخیرا خانم کمند امیرسلیمانی به حمایت از تولید ملی پرداخته و گفته:


"...رفتیم فروشگاه کنار لوکیشن و چه لباسایى... وقتى پرسیدم اینا مال کجاست و گفتن تولید خودمونه باورم نمیشد چون نه تنها از اجناس خارجى کم نداره خیلى هم متنوع تره و چه قیمتاى مناسبى"

کمند


افراد مشهور با حمایت از خرید محصولات ایرانی از جهات گوناگون می تونن در مسیر حمایت از تولید داخلی گام بردارن:

1- توجه مردم رو حتی برای چند لحظه هم که شده به حمایت از تولید ملی ، منافع و اهمیت اون جلب میکنن. حمایت اون ها کمک می کنه منافع خرید کالای ایرانی بهتر در ذهن مردم نقش ببنده.

2- بازگو کردن منافع خرید کالای ایرانی از سوی افراد مشهور، پذیرش و اعتقاد مردم به این منطق فکری رو مستحکم تر می کنه.

3- حمایت افراد مشهور از کالای ایرانی، اعتبار برند ایرانی رو افزایش میده. حس مثبتی که مردم نسبت به افراد مشهور دارن با حمایت اون ها از فرهنگ خرید کالای ایرانی، در مورد برند ایرانی هم ایجاد میشه. همون طوری که قبلا اشاره شد، حس ملی گرایی مصرف کننده در افرادی که کمتر شغل و کیفیت زندگیشون از سوی کالاهای خارجی تهدیدمیشه، پایین تره. حتی خرید کالای خارجی می تونه براشون ارزش تلقی بشه. برای این گروه از مردم حمایت افراد مشهور از کالای ایرانی اهمیت بالاتری پیدا می کنه. مردم حس می کنن اگر خرید یک برند ایرانی برای یک فرد مشهور مفیده برای اون ها هم مفید خواهد بود. مردم برای اینکه خودشون رو به جایگاه افراد مشهور نزدیک تر کنن از رفتار اون ها الگو برداری می کنن.

4- هر کدام از افراد مشهور برای بخشی از بازار جذابیت دارن. حمایت افراد مشهور گوناگون، فرصت اغنای فکری بخش های متفاوت جامعه رو در خصوص حمایت از تولید داخلی فراهم می کنه.

5- حمایت فرد مشهور از خرید کالای ایرانی، توجه مردم رو از ضعف احتمالی کیفیتی کالاها منحرف و به سمت فرد مشهور جلب می کنه.


منبع 1

منبع 2


بازاریابی ، تولید داخلی ، حمایت از تولید داخلی ، تولید ملی ، حمایت از تولید ملی ، کالای ایرانی ، محصولات ایرانی ، برند ایرانی ، ملی گرایی مصرف کننده


۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۶ دی ۹۵ ، ۲۱:۰۰
نیما نوری نژاد

جدیدترین فلسفه ی بازاریابی ، Societal Marketing Concept نام داره. در این فلسفه با هدف تضمین طولانی مدت سودآوری به سه المان توجه میشه. این سه المان "سود شرکت" ، "رضایت مشتری" و منافع جامعه (در واقع رضایت مشتری در طولانی مدت) هستند. به عنوان مثال شرکت ها با انجام کارهای خیریه یا کمک برای پیشگیری و درمان بیماری هایی چون ایدز یا سرطان سینه نقش خودشون رو در قبال منافع جامعه ایفا می کنن. در کمپین تبلیغاتی (Walmart June, 2016) سعی شده با تکیه بر استفاده از کالاهای تولید داخلی آمریکا و نقش اون در اشتغال زایی ، المان سوم از این فلسفه ی بازاریابی پوشش داده بشه. وال مارت در حال حاضر مدعی است که دو-سوم محصولات عرضه شده در فروشگاه هایش در آمریکا، کالاهایی هستند که به نوعی تولید داخلی آمریکا می باشند. در این کمپین تبلیغاتی وال مارت متعهد شده که تا سال 2023 در فروشگاه هایش 250 میلیارد دلار بیشتر از وضعیت کنونی از کالاهایی که در اشتغال آمریکایی ها نقش دارند عرضه کنه. این شرکت مدعی شده با برداشتن این قدم به صورت تقریبی 1 میلیون کار جدید برای آمرکایی ها ایجاد می شود.


Walmart2

Walmart3


منبع 1

منبع 2


بازاریابی ، تولید داخلی ، حمایت از تولید داخلی ، تولید ملی ، حمایت از تولید ملی ، کالای ایرانی ، محصولات ایرانی ، برند ایرانی ، ملی گرایی مصرف کننده


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۶ دی ۹۵ ، ۱۶:۳۰
نیما نوری نژاد

Walmart (وال مارت) یک کمپانی خرده فروشی (Retail) آمریکاییه که در کشورهای متفاوت سوپرمارکت ها و فروشگاه های زنجیره ای داره. وال مارت در سال 2016 بزرگترین شرکت خرده فروشی جهان شد. این کمپانی در کمپین تبلیغاتی خود (June, 2016) در آمریکا

از Consumer Ethnocentrism (ملی گرایی مصرف کننده) برای ایجاد و معرفی یک برتری رقابتی استفاده می کنه. وال مارت اعلام کرده که دو-سوم محصولاتی که در فروشگاه های موجود در آمریکا عرضه میشه آمریکایی هستند (ساخته شده یا تامین شده یا اسمبل شده (مونتاژ شده) یا کشت شده در آمریکا).


Walmart1


منبع 1

منبع 2


بازاریابی ، تولید داخلی ، حمایت از تولید داخلی ، تولید ملی ، حمایت از تولید ملی ، کالای ایرانی ، محصولات ایرانی ، برند ایرانی ، ملی گرایی مصرف کننده


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۶ دی ۹۵ ، ۱۰:۳۲
نیما نوری نژاد

محصولی با لوگوی کمپین تبلیغاتی "Crafted With Pride In USA" یا "استادانه ساخته شده با غرور در آمریکا"



منبع


بازاریابی ، تولید داخلی ، حمایت از تولید داخلی ، تولید ملی ، حمایت از تولید ملی ، کالای ایرانی ، محصولات ایرانی ، برند ایرانی ، ملی گرایی مصرف کننده


۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۵ دی ۹۵ ، ۲۲:۳۱
نیما نوری نژاد